براساس نظر مشاوران روانشناس یازده نیازی که افراد از یک رابطه عاطفی دارند، چیست؟
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

یکی از احتیاجات اصلی هر انسانی داشتن رابطه عاطفی می باشد. انسان موجودی ناطق است و برای ادامه حیات نياز به‌ رابطه و ارتباط برقرار کردن با دیگران دارد‌. براساس نظر مشاوران روانشناس برای داشتن یک زندگی سالم و امن؛ باید به رابطه عاطفی سالم نیز توجهی مهم و قابل توجه داشت‌. به علت مهم بودن این موضوع در این مقاله قصد داریم تا ۱۲ نیاز مهم و اساسی که عموم زوجین به آنها احتیاج دارند بپردازیم. اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی که هم اکنون در یک رابطه عاطفی هستند یا به دنبال یک رابطه خوب هستید، این مقاله می تواند به شما کمک کند، پس لطفا با دقت تا انتها همراه ما باشید.

یک) من نیاز دارم تا زمانهای با کیفیت بیشتری را با یکدیگر بگذرانیم: یکی از اساسی ترین مواردی که موجب محکم کردن پایه های یک رابطه عاطفی می شود، با یکدیگر زمان گذراندن می باشد. اگر در یک رابطه عاطفی هستید وقت گذراندن و برای یکدیگر وقت گذاشتن را جدی بگیرید. جدا از اینکه کمیت در رابطه مهم است؛ کیفیت یک رابطه نیز مهم است و باید به آن توجه کرد.

دو) من نیاز به صمیمیت فیزکی متنوع تری دارم: جدا از رابطه روانی و عاطفی؛ باید به رابطه فیزیکی نیز توجه کرد‌. صمیمیت فیزیکی می تواند تاثیر بسیار مهمی بر امنیت و عدم امنیت رابطه احساسی بگذارد. صمیمت فیزیکی اگر بدون توجه صورت گیرد می تواند آسیب رسان باشد و موجب دوری شود‌.

سه) من نیاز دارم تا من را بشنوی؛ بدون اینکه من رو قطع کنی: خیلی اوقات بیشتر مشکلات با شنیدن حل می شود. زمانی که افراد می بینند که احساسات و نیازهای شان فعالانه شنیده می شود و از آنها دلجویی می شود، احساس آرامش و امنیت می کنند و مشکلات شان حل می شود. البته باید به این نکته توجه کرد، گوش دادنی که موجب حل مسئله می شود،گوش دادن فعال است.

چهار) من نیاز به فضایی دارم تا احساسات خود را بیان کنم: در یک رابطه سالم، زوجین به یکدیگر فضایی می دهند تا ابراز احساس کنند و آنچیزی که تجربه و حس می کنند را بیان کنند‌.

پنج) من نیاز به ابراز احساسات بیشتری دارم (برای مثال بیشتر بشنوم که دوست داشتنی هستم): براساس نظر روانشناسان قبل ازدواج و خانواده، برای ادامه یک رابطه نیاز هست تا زوجین از احساسات یکدیگر نسبت به هم آگاه باشند‌. البته این ابراز احساسات حتما نیازی نیست که کلامی باشد اگر غیر کلامی هم باشد قابل قبول است.

شش) من برای حل مسائل و مشکلات نیاز به مجادله و بحث دارم بجای رد شدن و مورد بی توجهی قرار گرفتن: هر انسانی نیاز دارد تا مورد توجه قرار بگیرید و در زمان کودکی، کودکان براساس همین توجهی که از سمت مراقبان خود میگیرند، خود را تعریف و توصیف می کنند‌.

هفت) من نیاز دارم تا احساساتم مورد پذیرش قرار بگیرد:هر انساني براي خود داراي احساسات منحصر به فردي است كه توسظ آنها تعريف مي شود. احساسات خوب يا بد نيستند بلكه جرياناتي هستند كه بايد ديده شوند و مورد پذیرش قرار بگیرند. برای مثال؛ لحظات زندگی سراسر پستی و بلندی است که می‌تواند هیجانات و احساسات مختلفی را در آدمی بیدار کند. اگر لحظه پیش می آید که غمگین و ناراحت کننده است باید غمگین بود و اگر در لحظه ای هستیم که برای ما خوشحال کننده ایت باید شادی را درک‌کرد و از آن گذر کرد. رد شدن از هیجانات و نپذیرفتن آنها؛ موجب سرکوب آنها می شوند که در آینده مشکل ساز است.

هشت) من نیاز دارم که تو نسبت به علایقم؛ توجه نشان دهی! نیازی به توضیح نیست که هر عاشق و‌ معشوقی دوست دارند که دیده شوند و مورد احترام ‌و‌ عشق یکدیگر ‌قرار بگیرند.

نه) من نیاز دارم که اگر اشتباهی انجام می‌دهی بابت آن عذر خواهی کنی: عذر خواهی کردن در رابطه احساسی و عاطفی، سیار مهم است. ما در رابطه باید مسئولیت اشتباهات‌مان را بپذیریم و بابت آن عذرخواهی کنیم و با شریک عاطفی خود؛ همدلی و‌همراهی کنیم. اگر این کار انجام نشود و ما مدام اشتباه کنیم اما به روی خودمان نیاوریم یا کاری برای جبران آنها انجام ندهیم، باعث می‌شود شریک عاطفی‌مان مدام از ما دلخور شود و دلخوری‌هایش روی هم انباشته شود و ‌متاسفانه رابطه خراب شود.

ده) من نیاز دارم که به زمان های تنهایی من احترام بگذاری: براساس نظر دکتر مشاوره خانواده و درمانگران؛ برای داشتن یک رابطه خوب؛ زوجین باید به هویت منحصر به فرد یکدیگر احترام بگذارند و بدانند که جدا از رابطه عاطفی که اکنون در آن هستند؛ هر یک دارای هویت منحصر به فرد و ‌ویژه ای هستند که برای داشتن یک رابطه سالم باید به این شخصیت و هویت خود نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

یازده) من نیاز دارم تا کارها را با یکدیگر تقسیم کنیم : در یک رابطه دو نفره؛ کارها باید به مساوات تقسیم شود.

سخن پایانی:

مطالبی که در بالا گفته شد، بسیار مهم و قابل توجه می باشد و عمل کردن به آنها می تواند در رابطه عاطفی شما تاثیرات محسوس و ویژه ای ایجاد کند‌. البته بايد به این موضوع  توجه کرد که هر رابطه ای دارای فراز و فرود های مخصوص به خود است که می تواند دارای سطوح مختلفی باشد. اگر مشکلات شما در رابطه بسیار زیاد و مشکل آفرین است؛ قطعا باید به یک مطب روانشناسی مراجعه کنید و از درمانگران مفید کمال استفاده را ببرید. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب، مرکز روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگران توانا و کارآمد، آماده کمک و همراهی به شما عزیزان می باشد. اگر هم اکنون در رابطه ای پر تنش هستید، بار را از دوش خو بردارید و یک روانشناس حاذق کمک بگیرید. شاید این تنش برای شما بیش از حد باشد و احساس کنید که دارید از پای در می آیید، اما فراموش نکنید که برای یک درمانگر حرفه ای، شما اولین مراجع نیستید و مشکل و دغدغه شما را به تدبیر و دانش خود؛ حل خواهد کرد. در نهایت به علم اعتماد کنید و بگذارید تا علم و واقعیت چراغ راه شما و شریک عاطفی تان باشد.

 

 نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن: 22593216 – 22795735 

آدرس: قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: